Συμβουλές για καλύτερη επικοινωνία με τα παιδιά
- Ακούστε το παιδί σας προσεκτικά όταν σας μιλάει, κοιτώντας το στα μάτια.
- Μην το διακόπτετε, αφήστε να ολοκληρώσει την σκέψη του.
- Μην αλλάζετε θέμα.
- Αν δεν έχετε κάτι να πείτε, μείνετε σιωπηλοί. Δεν είναι ανάγκη να έχετε πάντα λύσεις να προτείνετε.
- Ο τόνος της φωνής σας αλλά και η τάση του σώματος σας μπορεί να μαρτυρήσει τι αισθάνεστε. Γι' αυτό να είστε ειλικρινείς.
- Επιλέξτε να συζητήσετε με το παιδί σας όταν θα είστε ήρεμοι και όταν θα έχετε χρόνο να του διαθέσετε.
- Μην κάνετε παράλληλα και άλλα πράγματα όταν συζητάτε με το παιδί σας
- Το παιδί σας θέλει κοντά του. Η παρουσία σας από μόνη της λειτουργεί ενθαρρυντικά για το παιδί σας.
- Μη βομβαρδίζετε το παιδί σας με ερωτήσεις. Θα σας μιλήσει από μόνο του όταν θα είναι έτοιμο να μοιραστεί μαζί σας αυτό που το απασχολεί.
- Προσπαθήστε, ακόμη και όταν είστε πολύ θυμωμένοι, να μην σπεύσετε σε κριτική της συμπεριφοράς του παιδιού σας.
- Τονίστε τα θετικά στοιχεία του παιδιού σας, τα προτερήματα και τις ικανότητές του. Μια τέτοια αντιμετώπιση, βοηθάει το παιδί δίνοντάς του μια στερεή βάση σιγουριάς για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα και άλλα θέματα που μπορεί να το απασχολούν.
- Προσπαθήστε να μπείτε στην θέση του παιδιού σας για να καταλάβετε καλύτερα πώς μπορεί να νιώθει. Ως γονείς συχνά ξεχνούμε ότι και οι ίδιοι είχαμε πιθανότατα παρόμοια βιώματα στην δική μας παιδική και εφηβική ηλικία.
- Προσπαθήστε να καταλάβετε τα πραγματικά συναισθήματα που κρύβο¬νται κάτω από τα λόγια του παιδιού σας. Πολλές φορές, άλλα λέμε με λόγια και άλλα μαρτυρεί η έκφραση μας. Ένας γονιός είναι σε θέση να μπορεί να τα ξεχωρίζει.
10 φράσεις που δεν θέλουν να ακούν οι εκπαιδευτικοί από τους γονείς
- «Το παιδί μου δεν συμμετέχει γιατί βαριέται. Είναι τόσο έξυπνο!»
- «Το ξέρω ότι είναι πολύ νωρίς, αλλά επιτρέψτε μου να σας μιλήσω για τις μαθηματικές ικανότητες του γιου μου.»
- «Το ξέρω ότι συμφώνησα να συμμετάσχω στις προετοιμασίες τις γιορτής, αλλά κάτι προέκυψε.»
- «Ο Γιώργος ενοχλεί την κόρη μου. Θέλω να τιμωρηθεί!»
- «Βάζετε πολλές ασκήσεις για το σπίτι.»
- «Ο Βασίλης δεν έκανε τις ασκήσεις του επειδή….»
- «Αυτή η άσκηση είναι πάρα πολύ δύσκολη.»
- «Η άλλη δασκάλα δεν βάζει τόσα πολλά στα παιδιά.»
- «Το δοκίμασα. Δεν πιάνει!»
- «Έχω ετοιμάσει μια αναφορά προς τον διευθυντή σας σχετικά με όλα τα προβλήματα που έχω μαζί σας και θα την κοινοποιήσω την επόμενη συνάντηση γονέων.
Παραδείγματα
- Στεναχώρια, απόρριψη: «Η Κατερίνα δεν με παίζει πια»
«θα ήθελες να μου πεις τι έγινε και άλλαξαν τα πράγματα;»
- Θυμός: «η Μαρία μου πήρε όλους τους μαρκαδόρους μου σήμερα στο σχολείο και δεν μου τους έδωσε πίσω..»
«Σίγουρα νιώθεις άσχημα για αυτό και είσαι πολύ θυμωμένη ..Δεν σου αρέσει όταν κάποιος σου παίρνει τα πράγματα σου..»
- Φόβος, φοβίες, άγχος: «Φοβάμαι να κοιμηθώ μόνος μου το βράδυ»
«Εξήγησε μου τι είναι αυτό που σε κάνει να νιώθεις έτσι για να το καταλάβω όσο περισσότερο μπορώ ώστε να δω πως μπορώ να σε βοηθήσω»
- Παράπονα, ζήλεια: «Με το μωρό ασχολείσαι όλη μέρα και δεν έχεις χρόνο για μένα»
«Καταλαβαίνω ότι ζηλεύει, και εγώ στη θέση σου το ίδιο θα ένιωθα. Τι θα μπορούσα να κάνω να σε βοηθήσω;»
- Απογοήτευση: «Δεν μπορώ να το κάνω αυτό! Είμαι άχρηστος!»
«Φαίνεται πως σε δυσκολεύει αυτή η άσκηση. Τι θα έλεγες να ξεκουραστείς για ένα λεπτό και να την ξανακοιτάξεις λίγος αργότερα με πιο καθαρό μυαλό;»
|