|
Αυτοεκτίμηση
- Η εικόνα ενός παιδιού για τον
εαυτό του αρχίζει να σχηματίζεται με
τη γέννησή του.
- Η αυτοεκτίμηση (=πίστη στις
δυνατότητες του εαυτού)
πρωτοδημιουργείται στην παιδική
ηλικία όταν διδασκόμαστε τη διαφορά
μεταξύ σωστού – λάθους, καλού –
κακού.
- Παιδιά με αυτοεκτίμηση όταν οι
γονείς:
- Προωθούν τον αμοιβαίο
σεβασμό στη σχέση τους
- Δίνουν έμφαση στη θετική
συμπεριφορά
- Δέχονται το παιδί έτσι όπως
είναι και όχι όπως θα ήθελαν να
είναι
- Ενθαρρύνουν τα παιδιά με
πρωτοβουλίες
- Επαινούν και επιδοκιμάζουν
τα παιδιά
- Ακούν προσεκτικά αυτό που
θέλουν τα παιδιά να πουν,
προσέχοντας και το περιεχόμενο
του μηνύματος αλλά και το
πλαίσιο εκφοράς του
- Προσπαθούν να κατανοούν τα
συναισθήματά τους
- Έχουν το θάρρος να μην είναι
τέλειοι
- Κατανοούν και εκτιμούν την
πορεία εξέλιξής τους
- Αγαπούν με υγιή τρόπο τα
παιδιά τους επιτρέποντας τους να
είναι ξεχωριστά άτομα, με δικές
τους διαφορετικές απόψεις
- Υποστηρίζουν τα παιδιά και
είναι παρόντες κυριολεκτικά και
μεταφορικά
- Παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση
όταν οι γονείς:
- Είναι απορροφημένοι σε αυτό
που οι ίδιοι θέλουν να γίνουν τα
παιδιά τους
- Αγνοούν τις φιλοδοξίες,
στόχους των παιδιών
- Δίνουν συμβουλές χωρίς να
τους ζητηθεί
- Υποκύπτουν σε εξωτερικές
πιέσεις θέλοντας να φανούν καλοί
- Αρνούνται να επαινέσουν
φοβούμενοι ότι θα κάνουν παιδιά
«φαντασμένα»
- Επικρίνουν, κοροϊδεύουν,
υποτιμούν ή αδιαφορούν για τα
συναισθήματα των παιδιών (συναισθηματική
κακοποίηση)
- Στερούν από το παιδί αγάπη
και αποδοχή
- Κάνουν αρνητικά σχόλια σε
συνδυασμό με την απουσία έστω
και ενός θετικού
- Συνεχώς ανατροφοδοτούν τα
παιδιά ότι κάνουν λάθος
- Ενισχύουν τον φαύλο κύκλο
θυμού
- Τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση:
- Αμφιβάλουν για την αξία τους
και νιώθουν ασήμαντα
- Νιώθουν ανεπαρκή όταν δεν
αγγίζουν την τελειότητα
- Αισθάνονται ανόητα, αφού
κοροϊδεύονται
- Έχουν λιγότερες προσδοκίες
όσον αφορά στις σχέσεις τους και
στη μελλοντική τους ευτυχία
- Αισθάνονται αποθαρρυμένα και
μειωμένα από την πίεση να
συμμορφώνονται
- Αποξενώνονται από το
οικογενειακό τους περιβάλλον
- Πληγώνονται, θυμώνουν,
νιώθουν ενοχές και κατηγορούν
τον εαυτό τους
- Αισθάνονται ότι δεν έχουν τη
δυνατότητα αλλά και την
ικανότητα να είναι αγαπητά, αλλά
αντιθέτως είναι αντιπαθητικά
- Οι εμπειρίες αυτές γίνονται
μέρος της εικόνας που θα βλέπουν
σε όλη τους τη ζωή
- «Τί θα ήθελε το παιδί μου και
πώς θα ένιωθε;»
Άσκηση
- Σκεφτείτε μια εμπειρία (θετική ή
αρνητική) από την καθημερινότητα του
παιδιού σας που πιστεύετε ότι έπαιξε
ρόλο στη διαμόρφωση της
αυτοεκτίμησης του παιδιού σας.
- Κάντε μια σύντομη περιγραφή
αυτής της εμπειρίας.
- Προσδιορίστε τα συγκεκριμένα
συναισθήματα που μπορεί να
αισθάνθηκε το παιδί σας αμέσως
έπειτα από το γεγονός.
- Καταγράψτε τους ανθρώπους που
μπορεί να σχετίζονται με αυτήν την
εμπειρία. Ποιοι είναι;
- Με ποιον τρόπο το συγκεκριμένο
περιστατικό και τα συγκεκριμένα
άτομα συνέβαλαν στην αυτοεκτίμηση
του παιδιού;
|
|
|
|