logo
     
 
επικοινωνία  
           
Αρχική Σχολές Γονέων Αυτοεκτίμηση
 
Αυτοεκτίμηση

  • Η εικόνα ενός παιδιού για τον εαυτό του αρχίζει να σχηματίζεται με τη γέννησή του.
  • Η αυτοεκτίμηση (=πίστη στις δυνατότητες του εαυτού) πρωτοδημιουργείται στην παιδική ηλικία όταν διδασκόμαστε τη διαφορά μεταξύ σωστού – λάθους, καλού – κακού.
  • Παιδιά με αυτοεκτίμηση όταν οι γονείς:
    • Προωθούν τον αμοιβαίο σεβασμό στη σχέση τους
    • Δίνουν έμφαση στη θετική συμπεριφορά
    • Δέχονται το παιδί έτσι όπως είναι και όχι όπως θα ήθελαν να είναι
    • Ενθαρρύνουν τα παιδιά με πρωτοβουλίες
    • Επαινούν και επιδοκιμάζουν τα παιδιά
    • Ακούν προσεκτικά αυτό που θέλουν τα παιδιά να πουν, προσέχοντας και το περιεχόμενο του μηνύματος αλλά και το πλαίσιο εκφοράς του
    • Προσπαθούν να κατανοούν τα συναισθήματά τους
    • Έχουν το θάρρος να μην είναι τέλειοι
    • Κατανοούν και εκτιμούν την πορεία εξέλιξής τους
    • Αγαπούν με υγιή τρόπο τα παιδιά τους επιτρέποντας τους να είναι ξεχωριστά άτομα, με δικές τους διαφορετικές απόψεις
    • Υποστηρίζουν τα παιδιά και είναι παρόντες κυριολεκτικά και μεταφορικά
  • Παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση όταν οι γονείς:
    • Είναι απορροφημένοι σε αυτό που οι ίδιοι θέλουν να γίνουν τα παιδιά τους
    • Αγνοούν τις φιλοδοξίες, στόχους των παιδιών
    • Δίνουν συμβουλές χωρίς να τους ζητηθεί
    • Υποκύπτουν σε εξωτερικές πιέσεις θέλοντας να φανούν καλοί
    • Αρνούνται να επαινέσουν φοβούμενοι ότι θα κάνουν παιδιά «φαντασμένα»
    • Επικρίνουν, κοροϊδεύουν, υποτιμούν ή αδιαφορούν για τα συναισθήματα των παιδιών (συναισθηματική κακοποίηση)
    • Στερούν από το παιδί αγάπη και αποδοχή
    • Κάνουν αρνητικά σχόλια σε συνδυασμό με την απουσία έστω και ενός θετικού
    • Συνεχώς ανατροφοδοτούν τα παιδιά ότι κάνουν λάθος
    • Ενισχύουν τον φαύλο κύκλο θυμού
  • Τα παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση:
    • Αμφιβάλουν για την αξία τους και νιώθουν ασήμαντα
    • Νιώθουν ανεπαρκή όταν δεν αγγίζουν την τελειότητα
    • Αισθάνονται ανόητα, αφού κοροϊδεύονται
    • Έχουν λιγότερες προσδοκίες όσον αφορά στις σχέσεις τους και στη μελλοντική τους ευτυχία
    • Αισθάνονται αποθαρρυμένα και μειωμένα από την πίεση να συμμορφώνονται
    • Αποξενώνονται από το οικογενειακό τους περιβάλλον
    • Πληγώνονται, θυμώνουν, νιώθουν ενοχές και κατηγορούν τον εαυτό τους
    • Αισθάνονται ότι δεν έχουν τη δυνατότητα αλλά και την ικανότητα να είναι αγαπητά, αλλά αντιθέτως είναι αντιπαθητικά
    • Οι εμπειρίες αυτές γίνονται μέρος της εικόνας που θα βλέπουν σε όλη τους τη ζωή
  • «Τί θα ήθελε το παιδί μου και πώς θα ένιωθε;»
Άσκηση
  • Σκεφτείτε μια εμπειρία (θετική ή αρνητική) από την καθημερινότητα του παιδιού σας που πιστεύετε ότι έπαιξε ρόλο στη διαμόρφωση της αυτοεκτίμησης του παιδιού σας.
  • Κάντε μια σύντομη περιγραφή αυτής της εμπειρίας.
  • Προσδιορίστε τα συγκεκριμένα συναισθήματα που μπορεί να αισθάνθηκε το παιδί σας αμέσως έπειτα από το γεγονός.
  • Καταγράψτε τους ανθρώπους που μπορεί να σχετίζονται με αυτήν την εμπειρία. Ποιοι είναι;
  • Με ποιον τρόπο το συγκεκριμένο περιστατικό και τα συγκεκριμένα άτομα συνέβαλαν στην αυτοεκτίμηση του παιδιού;

 

 
shadow