logo
     
 
επικοινωνία  
           
Αρχική Σχολές Γονέων Φόβοι – Φοβίες
 
Φόβοι – Φοβίες

  • Από τα βασικότερα συναισθήματα του ανθρώπου
  • Ο φόβος έχει το ρόλο «σεισμογράφου» της ψυχικής μας υγείας
  • Λογικοί ή παράλογοι φόβοι
  • Έμφυτοι φόβοι (π.χ. πόνος, θόρυβος, ύψος) αλλά και επίκτητοι
  • Πηγές επίκτητων φόβων:
    • τηλεόραση/ κινηματογράφος/ παραμύθια
    • το παράδειγμα των ενηλίκων
    • οι τιμωρίες και απειλές

Αναμενόμενοι φόβοι αναλογικά με την ηλικία

2ο έτος «ανεξήγητα» γεγονότα «μη ελεγχόμενα» γεγονότα Αστραπές, ηλεκτρική σκούπα Φόβος εγκατάλειψης
3ο έτος Φόβος εγκατάλειψης, «θα έρθει η μαμά να με πάρει;» Εφιάλτες, ο ύπνος παθητική κατάσταση Σκοτάδι, φαντάσματα, τέρατα, μάγισσες «Συμπαθώ τη δασκάλα, θα με αγαπάει η μαμά;»
40 έτος Το σώμα είναι τρωτό Τραύματα, αίμα Οδοντίατρος, κουρέας Θάνατος
6-70 έτος Φαντασία, «τι συμβαίνει με το τέρας κάτω από το κρεβάτι μου;» «Μήπως δεν βρω το δρόμο για το σπίτι;» «Μήπως με απαγάγουν;» «Τι θα συμβεί, όταν η μαμά μάθει ότι θέλω να παντρευτώ τον μπαμπά;»
11-120 έτος Απροσδιόριστα πράγματα/ μυστήρια Κοινωνικές καταστάσεις/Άγνωστα μέρη «Μήπως δεν κάνω κάτι σωστά;» Σκοτάδι, εφιάλτες, φαντάσματα, παράξενες σκιές
130 έτος- εφηβεία Σχολείο, εξετάσεις Ανάπτυξη φοβιών Κλειστοί χώροι, ύψος, νερό Άγχος: ψυχολογική διάσταση
  • Ο φόβος μπορεί να μας παραλύσει, και για να αποφύγουμε κάτι τέτοιο, πρέπει να τον βιώσουμε ενεργητικά!
  • Ο φόβος δεν αφήνει το παιδί να ωριμάσει ψυχικά, για αυτό καίρια η συμβολή των γονιών για την απομάκρυνση των παιδικών φόβων
  • Αν αγνοήσουμε, υποτιμήσουμε ή επιπλήξουμε τα παιδιά που φοβούνται, άθελά μας θα ενισχύσουμε το φόβο τους
  • «Τι είναι αυτό που σε κάνει να φοβάσαι; Εξήγησε μου πως νιώθεις και θα βρούμε μαζί τον τρόπο να το αντιμετωπίσουμε» είναι αποτελεσματικότερο από το «Δεν χρειάζεται να φοβάσαι τίποτα, δεν υπάρχει τίποτα να φοβάσαι»
  • Τα παιδιά που φοβούνται έχουν ανάγκη οι γονείς:
    1. να παίρνουν στα σοβαρά τα συναισθήματά τους
    2. να μην στερούν τη δυνατότητα δημιουργικής αντιμετώπισης του φόβου
    3. να κατανοούν και να καθρεφτίζουν τα συναισθήματά τους
    4. να λειτουργούν ως πρότυπα
    5. να χρησιμοποιούν χιούμορ
    6. να μην τραβούν την προσοχή σε κάτι άλλο
    7. να μην γενικεύουν το φόβο
    8. να βοηθούν στην αναγνώριση των διαφόρων αποχρώσεων των φόβων
    9. να μην καταφεύγουν σε λογικές επεξηγήσεις
  • Ο φόβος μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά σε πολλά ψέματα
  • Οι φόβοι εξαρτώνται από κοινωνικά δεδομένα, πολιτικά συμβάντα και από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γονείς
 
shadow