- Από τα βασικότερα συναισθήματα του ανθρώπου
- Ο φόβος έχει το ρόλο «σεισμογράφου» της ψυχικής μας υγείας
- Λογικοί ή παράλογοι φόβοι
- Έμφυτοι φόβοι (π.χ. πόνος, θόρυβος, ύψος) αλλά και επίκτητοι
- Πηγές επίκτητων φόβων:
-
τηλεόραση/ κινηματογράφος/ παραμύθια
-
το παράδειγμα των ενηλίκων
-
οι τιμωρίες και απειλές
Αναμενόμενοι φόβοι αναλογικά με την ηλικία
2ο έτος |
«ανεξήγητα» γεγονότα |
«μη ελεγχόμενα» γεγονότα |
Αστραπές, ηλεκτρική σκούπα |
Φόβος εγκατάλειψης |
3ο έτος |
Φόβος εγκατάλειψης, «θα έρθει η μαμά να με πάρει;» |
Εφιάλτες, ο ύπνος παθητική κατάσταση |
Σκοτάδι, φαντάσματα, τέρατα, μάγισσες |
«Συμπαθώ τη δασκάλα, θα με αγαπάει η μαμά;» |
40 έτος |
Το σώμα είναι τρωτό |
Τραύματα, αίμα |
Οδοντίατρος, κουρέας |
Θάνατος |
6-70 έτος |
Φαντασία, «τι συμβαίνει με το τέρας κάτω από το κρεβάτι μου;» |
«Μήπως δεν βρω το δρόμο για το σπίτι;» |
«Μήπως με απαγάγουν;» |
«Τι θα συμβεί, όταν η μαμά μάθει ότι θέλω να παντρευτώ τον μπαμπά;» |
11-120 έτος |
Απροσδιόριστα πράγματα/ μυστήρια |
Κοινωνικές καταστάσεις/Άγνωστα μέρη |
«Μήπως δεν κάνω κάτι σωστά;» |
Σκοτάδι, εφιάλτες, φαντάσματα, παράξενες σκιές |
130 έτος- εφηβεία |
Σχολείο, εξετάσεις |
Ανάπτυξη φοβιών |
Κλειστοί χώροι, ύψος, νερό |
Άγχος: ψυχολογική διάσταση |
- Ο φόβος μπορεί να μας παραλύσει, και για να αποφύγουμε κάτι τέτοιο, πρέπει να τον βιώσουμε ενεργητικά!
- Ο φόβος δεν αφήνει το παιδί να ωριμάσει ψυχικά, για αυτό καίρια η συμβολή των γονιών για την απομάκρυνση των παιδικών φόβων
- Αν αγνοήσουμε, υποτιμήσουμε ή επιπλήξουμε τα παιδιά που φοβούνται, άθελά μας θα ενισχύσουμε το φόβο τους
- «Τι είναι αυτό που σε κάνει να φοβάσαι; Εξήγησε μου πως νιώθεις και θα βρούμε μαζί τον τρόπο να το αντιμετωπίσουμε» είναι αποτελεσματικότερο από το «Δεν χρειάζεται να φοβάσαι τίποτα, δεν υπάρχει τίποτα να φοβάσαι»
- Τα παιδιά που φοβούνται έχουν ανάγκη οι γονείς:
-
να παίρνουν στα σοβαρά τα συναισθήματά τους
-
να μην στερούν τη δυνατότητα δημιουργικής αντιμετώπισης του φόβου
-
να κατανοούν και να καθρεφτίζουν τα συναισθήματά τους
-
να λειτουργούν ως πρότυπα
-
να χρησιμοποιούν χιούμορ
-
να μην τραβούν την προσοχή σε κάτι άλλο
-
να μην γενικεύουν το φόβο
-
να βοηθούν στην αναγνώριση των διαφόρων αποχρώσεων των φόβων
-
να μην καταφεύγουν σε λογικές επεξηγήσεις
- Ο φόβος μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά σε πολλά ψέματα
- Οι φόβοι εξαρτώνται από κοινωνικά δεδομένα, πολιτικά συμβάντα και από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γονείς
|